onsdag 23. februar 2011

IKT i skolen

Hvorfor impelmentere IKT i skolen

Digitale verktøy brukt i pedagogisk sammenheng innbyr til innovative arbeidsmetoder som virker motiverende for elevene. Når elevene går inn i det virtuelle klasserommet, utfordres lærerne til å tenke annerledes mht. arbeids- og vurderingsformer samt roller. Det er spennende å utfordres pedagogisk slik at en tvinges til refleksjon. Elevene syns det er motiverende å bruke IKT i læreprosessen, og å få anvende noen av de ferdighetene de har tilegnet seg utenfor skolen. I fremmedspråk f.eks. gir digitale verktøy unike muligheter til kommunikasjon og autentisitet. Ved å være både produsenter og mottakere av multimodale tekster, vil elevene ikke bare utvikle the target language, men også lære selve prosessen med å utvikle slike tekster. I tillegg bevisstgjøres de i fht. å være kritisk overfor kilder på nettet, og digital dannelse kommer også inn som en nødvendig delkompetanse.
Skolen må være fleksibel og ikke isolere seg fra samfunnet. Skolen må tør å tenke kreativt!

Neste innlegg: Hvordan endres elev- og lærerrollen?

1 kommentar:

  1. Hva er sentrale skolelederutfordringer i utvikling av arbeidsformer for digital kompetanse? Denne problemstillingen syns jeg er interessant! Det er så mye som må ligge i bunnen, som må være på plass på det overordna nivå...(som jeg føler ikke er på plass i min kommune). Allikevel er elevens læring i fht. integrering av IKT i fagene det vesentligste her. Er det noen som kan gi meg innspill på min problemstilling?? Skolelederutfordringer i utvikling av nye arbeidsformer for digital kompetanse...

    SvarSlett