fredag 25. februar 2011

Hvordan endres elev- og lærerrollen ved bruk av IKT?
Ved bruk av digitale verktøy må eleven være mer i fokus i læringsaktivitetene. Eleven som kunnskapsprodusent må aktivt være med i utforming av produktet. Begrepet elevmedvirkning står sentralt her. Ettersom det er eleven som skal "bygge opp sin kunnskap", er det naturlig at han medvirker før, under og etter denne "kunnskapsbygginga". Jeg tror IKT åpner for bedre muligheter for elevmedvirkning.
Selvsagt er det læreren som skal sette rammene for interaktive elevaktiviteter. Det er feilslått pedagogikk å la elevene få for vide rammer. (Da renner tiden som oftest ut, med dårlig læringseffekt). Det er viktig å problematisere lærerrollen i fht. bruk av IKT i undervisningen. Kunnskapsformidlerrollen tones ned til fordel for veilederrollen. Lærerrollen har sammenheng med hvilket læringssyn som er gjeldende. Et paradigmeskifte er kanskje nødvendig for å få til en god implementering av IKT i skolen?? Personlig har jeg tro på at både det behavoristiske, kognitive og sosiokulturelle læringssynet har en plass i skolen.
Glad for å få respons på tankespinnet mitt! God helg!

1 kommentar:

  1. Når det gjelder å sette rammer for bruk av IKT-verktøy i skolen, og at tiden renner ut...dette har jeg sett har mye med hvordan nettverket på skolen er administrert. Få skoler har kvalifisert bemanning og kapasitet til å implementere restriksjoner på bruk av nett. Så når elevene slår på datamaskinene sine er det automatisk pålogging på msn, facebook, og surfing på youtube. Slike programmer fører til konstante små avbrytelser og distraksjoner som umulig kan stoppes helt av lærerens manuelle overvåkning...

    SvarSlett