torsdag 3. mars 2011

Skolelederutfordringer i utvikling av arbeidsformer for digital kompetanse

Nasjonale målsettinger i fht. implementering av IKT i skolen er ambisiøse (jf. Læreplanverket, Program for digital kompetanse). Dette medfører store og komplekse utfordringer for skolelederen, som skal utøve ledelse på mange nivå. Derfor er det essensielt at skolelederen transformerer styringsdokumentene slik at de impliserte i organisasjonen får mulighet til å være med på å utforme endringsprosessen i fht. implementering av digitale verktøy. Utviklingsprosessene må ses i et lengre tidsperspektiv og samtidig være forankret i de øvrige rammefaktorene for organisasjonen.
Det er flere aspekt som danner grunnlaget for integrering av arbeidsformer for digital kompetanse. For det første er det vesentlig å avklare hva lærings- og kunnskapsbegrepet rommer. Hvilket lærings- og verdisyn er det som gjennomsyrer organisasjonen? Med dette som bakteppe utformes felles visjoner og målsettinger for innføring av nye arbeidsformer for digital kompetanse. Dette henspeiler på ideologisk ledelse og det samfunnsmandatet som er gitt skolen. Den digitale kompetansen kan defineres som "ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet." I et pedagogisk perspektiv refererer digital kompetanse også til skolelederen og lærerens profesjonelle pedagogisk-didaktiske IKT-skjønn.

Neste innlegg ad. konkrete lederutfordringer og nye arbeidsformer for digital kompetanse i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar