I forbindelse med skolelederkurset IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling har jeg oppretta en fagblogg som jeg håper kan være til utvikling og læring
fredag 25. mars 2011
Klasserommet som læringsfellesskap
Ludvigsens drøfting av tre forskjellige klasserom tydeliggjør tre paradigmer. Klasserommet som læringsfellesskap impliserer hvilken form for IKT som kan bidra til et bedre læringsmiljø for elevene. IKT har liten endringskraft i fht. undervisning/læring. Det kommer derimot an på pedagogisk praksis og læreren som leder. Kollektive problembaserte arbeidsformer med eleven som produsent, er en del av klasserommet som læringsfellesskap. Ludvigsen skriver videre at elevene kan legge ut det de skriver i offentligheten: Her tenker jeg konkret på mulighetene etwinning gir. Prosjektene bør også ha forankring i livet utenfor skolen, og sosiale aspekt ved læringsfellesskapet er også viktig (i tillegg til faglig). Alt dette impliserer at læreplanene må være "grove" rammer for kunnskapsinnholdet- altså stor lokal frihet- for å finne fleksible, kreative løsninger for læringsfellesskapet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar