I forbindelse med skolelederkurset IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling har jeg oppretta en fagblogg som jeg håper kan være til utvikling og læring
søndag 27. mars 2011
Veen & Vrakking's (2006) karakterisering av the Homo Zappiens
Veen & Vrakkings (ch. 2) i Growing up in a digital age er en lettlest og morsom tekst som spissformulerer nettgenerasjonens digitale oppvekst. De hevder at for nettgenerasjonen "appears school to be a meeting place for friends, a social space, rather than a place to learn," og skolearbeidet blir gjort i 12 time. Det er de som må hjelpe voksengenerasjonen med technical network (jf. Mead), og de oversvømmes av informasjon fra flere medier samtidig. Som forelder til 3 barn i 20 årene identifiserer jeg meg sterkt med forfatternes karakteristikk av de to generasjonene. Forfatterne skriver at internet er like virkelig som skolen. Det er en sosial møteplass som bringer folk sammen. Jeg kan ikke fri meg fra å stille spørsmålet er dette et skapt behov? Det uroer meg at barn lenker seg foran PC i timesvis! Hvorfor kommuniserer de digitalt når de kan kommunisere fysisk?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Du vet du lever i 2011
SvarSlett•når du har12 telefonnummer til en familie på 4
•sender en e-mail til personene som sitter ved siden av deg
•grunnen til at du mister kontakt med venner er at du har mistet e- mail adressen
•leter gjennom huset etter fjernkontrollen i stedet for å trykke på av- på knappen
Betenkelig utvikling, som vi (liker eller ikke) uansett må ta innover oss. Jeg tror skolen til en viss grad skal være kritisk til alt som måtte komme av "digitale nyheter", MEN vurdere og forsøke å ta i bruk det en finner nyttig, i et læringsperspektiv.
SvarSlett