torsdag 17. mars 2011

Når elevene innehar bedre digital kompetanse enn lærerne, hva da?

Det sosiokulturelle perspektivet på læring gir svar!
Det sosiokulturelle synet på læring innbefatter samarbeidslæring, kunnskapsdeling, situert læring og bruk av kulturelle artefakter i læringsprosessen. Hvordan influerer dette på elevenes/lærernes læring/rolle? Situert læring blir ofte brukt i forb. med uformell læring utenfor skolen. Dette henspeiler på menneskets iboende, naturlige mulighet til å tilegne seg lærdom. Krumsvik stadfester at det har skjedd en ut av "skolen- læring," en læring gjennom sosiale interaksjoner og med bruk av kulturelle artefakter. Dette betegner han som den sosiokulturelle revolusjon. Disse teorihenvisninger indikerer at læringaktiviteter er optimale hvis de er reelle og virkelige. I det reelle livet lærer mennesker av hverandre, uerfarne lærer av de erfarne. Det er legetimt å samarbeide og bygge stillasjet i lag, å bygge den kunnskapen som trengs i den aktuelle konteksten. Mestring er en egenskap ved læringsmiljøet, ikke med læreren iflg. Krumsvik.
Vi lever i det prefigurative nettsamfunnet (jf. Mead), som også preger skolen som formell læringsaarena. Det hender mange gg at de digitale selvsikre screenagers må trå til å lære læremesteren hvordan teknologien virker. Dette er faktisk i tråd med det sosiokulturelle læringssynet! "Kollektiv stillasjebygging" henspeiler også på det sosiokulturelle læringssynet, der læring skapes som en del av den prefigurative læringskulturen. Dette betyr ikke at læreren kan "lene seg tilbake." Derimot spiller læreren en aktiv rolle med et tydelig læringsfokus som appellerer til læring. Eleven får mulighet til å reflektere i fht. problembaserte arbeidsformer og samkonstruere sammen med læreren. Vygotsky sier at lærerrollen "reduces to directing and guiding the environment." Til tross for eller på grunn av dette må læreren inneha TPACK- Technological Pedagogical Content Knowledge (Mishra & Koehler i Nilsens artikkel) eller som Krumsvik skriver: pedagogisk - didaktisk IKT-skjønn for å kunne veilede og finne fram i IKT-mylderet.
Spørsmålet blir da hva er sentrale skolelederutfordringer når en skal tilrettelegge for det sosiokulturelle læringssynet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar