torsdag 17. mars 2011

Refleksjon rundt digital kompetente skoler

Erstad, med sin bok: "Digital kompetanse i skolen" bekrefter at norske skoler henger etter i fht. digital kompetanse. Allikevel har vi mange gode eksempler og praksiserfaringer på at mange lærere gjør et kreativt og innovativt IKT-arbeid i skolen, noe som fremmer digital kompetanse.
Hva er det da som fremmer digital kompetanse i skolen? Erstad kommer opp med mange komponenter: Helhetlig strategiarbeid hos ledelse, visjonære styringsinstrumenter, optimal infrastruktur, fleksible rammevilkår og læringsmiljø, læreres kompetanse ni pedagogisk bruk av IKT, innovative digitale læringsressurser og elever som aktive kunnskapsprodusenter. Jeg biter meg spesielt merke i at vi må utfordre elevene som aktive kunnskapsprodusenter og elevenes erfaringsbakgrunn (livsverden)må være en del av det formelle læringsarbeidet. Dette gir meg assosiasjoner til Dons' artikkel "Digital kompetanse som literacy." Dons forteller historia til eleven Anette som fikk en ny giv pga. pedagogisk bruk av IKT i undervisninga. Mange lærere er preget av angst og usikkerhet i fht. bruk av IKT. De tør ikke fristille seg fra den tradisjonelle formidlerrollen. Lærernes trygghet i bruk av IKT har implikasjoner for pedagogisk bruk av IKT og eleven si læring. Anettes eksempel er viktig å ha i tankene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar