mandag 7. mars 2011

Nye arbeidsformer i utvikling for digital kompetanse
KM i språkfag etter 10. klasse er å kunne kommunisere via digitale medier, bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk, utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon. Bruke dig. med. til å produsere multimodale tekster som profilerer eget lokalsamfunn- sammenligne nettsteder mht. formasjonsverdi og design. Et eksempel på bruk av digitale verktøy i fremmedspråkundervisningen (språkfag) er å lage ei photo story hvor eleven promoterer z.B. "das Leben am Polarkreis." Elevene samarbeider og bruker IKT til å produsere multimodale tekster. Ved å kommunisere (være konsument og produsent)med jevnaldringer via etwinning, skapes det autentisitet og ikke minst motivasjonsfaktoren spiller en vestenlig rolle for elevene si språklæring. (Elevene kan skype gratis med jevnaldringer på kontinentet!) Samtidig lærer elevene nettvett og personvern. Det er på etwinning.net det skjer!!!

1 kommentar:

  1. Hva har så dette med sentrale skolelederutfordringer i fht. IKT å gjøre?
    Som skoleleder er det fordelaktig å ha visse erfaringer. Er det selvopplevd og ikke minst vellykket, så er det mye lettere å få de andre med seg. Iver og glød har en utrolig smitteeffekt!

    SvarSlett