lørdag 26. mars 2011

Skolelederens betydning for pedagogisk bruk av IKT

I pensumlitteraturen konkluderes det med at ledelsen er viktig for å lykkes med integrering av IKT i undervisningen. Det er vesentlig at lederen har teknologiinnsikt og grunnleggende forståelse/innsikt i organisasjonskunnskap (jf. f.eks. Halvorsen 2009). Ved implementering av IKT i skolen - skoleutvikling - må lederen ta lederansvar og være endringsagent (Erstad 2010). Dette impliserer bl.a. at leder må arbeide systematisk og strategisk i fht. hver enkelt medarbeider. Som Nilsen (2010) poengterer må lederen ha "fokus på enkeltindividet, på menneskene i organisasjonen." Det er gjennom lærerne at lederen har inflytelse på elevenes læringsarena. Slik kan lederen danne seg et bilde evt. påvirke (være pådriver for) det som skjer i undervisningen. Her om dagen ble denne teorien aktualisert: En lærer tar videreutdanning i norsk og skulle velge et tema for sin prosjektoppgave relatert til egen undervisning. Da var det ikke vanskelig å veilede! Læreren holder nå på med "sammensatte tekster" ved hjelp av digitale medier. Hun la bort sin tradisjonelle undervisningsform, ble veiledet og oppfordret til eksperimentering, og viser dristighet i utprøving av nye digitale arbeidsformer. Mergevinst: Motiverte elever og lærer...som slo minst to fluer i et smekk. En av de multimodale tekstene skal legges ved til fylket som del av en rapport om et fylkeskommunalt finansiert prosjekt skolen deltar i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar