I forbindelse med skolelederkurset IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling har jeg oppretta en fagblogg som jeg håper kan være til utvikling og læring
fredag 18. mars 2011
Sentrale skolelederutfordringer på vei mot det sosiokulturelle læringssynet
Det sosiokulturelle læringssynet forutsetter fleksible rammevilkår og læringsmiljø, disse skal være "feksible nok til å kunne tilpasses ulike behov i læringsarbeidet"(Erstad). Et fleksibelt læringsmiljø, med f.eks omlegging av skoledagen, omgrupperinger av elever, å finne kreative organisatoriske løsninger som passer til læringsaktivitetene, at læremesteren lærer sammen med the screenagers,at elever har ulike behov i læringsaktivitetene, stiller krav til skolelederen om å være endrings- og forbedringsorientert. Det kan tenkelig by på store relasjonelle utfordringer for lederen å få alle lærerne med på et slikt paradigmeskifte. Det innebærer å bryte opp med vante, trygge undervisningsformer, og hoppe fra den ene klippen til den andre uten å vite hvor en lander. Jeg tror tålmodighet og forståelse for at mennesket har forakring i det konvensjonelle, er viktig når vi skal gå veien sammen mot felles mål - en digital skolehverdag. Hvilke skolelederutfordringer ser du for deg på randen av kaoset?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Det er nok noen som mener at å tilrettelegge et digitalt læringsmiljø og en ny skolehverdag ikke er en forbedring. Vi kan imidlertid ikke velge- oppdraget vi har fått sidestiller digital kompetanse med de andre grunnleggende ferdighetene våre elever skal lære, og da må vi nok omstille oss.
SvarSlettJa, du har rett, en omstilling må til. Historisk sett er omstillinger en del av livet. Verden har hele tiden forandret seg, og det skumle er at en kjenner ikke de totale konsekvensene før lang tid etterpå, egentlig. En kjennsgjerning er det at vi er forpliktet til å føle opp samfunnsmandatet. Men hva blir så de sentrale skolelederutfordringene i endringsprosessene?
SvarSlett