lørdag 19. mars 2011

Når skolen må ta produktive læringsprosesser på alvor

Elever som får muligheten til å være aktive kunnskapsprodusenter, jobber med produktive læringsprosesser. Det vil si at elevene samarbeider med andre elever, lærere eller ressurspersoner. De konstruerer kunnskap som oppleves relevant og som er nødvendig for økt deltakelse i informasjonssamfunnet (Larsen & Ludvigsen 2000). Her er lærernes kompetanse til å lede elevenes læringsprosesser i klassen sentral dersom IKT-bruken skal gi en mergevinst. Engle & Conant (2002)poengterer at det er fire prinsipper som må inngå i lærernes kompetanse i det fagdidaktiske arbeidet: problematisering, autoritet, ansvar og ressurs. En metarefleksjon over egen "lærerpraksis" er vel det første skrittet, der en tar et oppgjør med seg selv om de dyperegående anliggender (paradigmer, kunnskapssyn, læringssyn). Problematisering går på at lærerne legger til rette for at elevene får reflektere over intellektuelle løsninger in producing, kontra oppgulping av facts...Selv tenke, selv strukturere, selv disponere. Giving students authorty vil si at elevene skal gis nok autoritet til å produsere kunnskap. Eleven må bli gitt ansvar for utforming av selve oppgaven (men læreren er meddisigner), og det er elevens ansvar å innfri faglige krav og de øvrige målsettinger for den produktive læringsprosessen. Med ressurser menes bl.a. at elevene har all den informasjon og det utstyr som trengs til disposisjon. Læreren må se alle prinsippene under ett når han/hun vurderer de produktive læringsbetingelsene. Jeg syns disse kan være en god referanseramme for læreren, i hvert fall trenger jeg å reflektere rundt disse prinsippene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar